måndag 4 juni 2012

Frankfurt-Johannesburg

Vår Airbus A380 görs i ordning innan avgång


Många avlägsna destinationer och så Ibiza!

När jag åkte ner till Frankfurt med 737:an så satt jag på absolut sista raden, nummer 22 och det var 5 stolar på varje rad. Här hade jag plats nummer 64 och det var 10 platser på varje rad och då satt jag ungefär i mitten av planet. Det är ju dessutom två hela våningar + en tredje våning nederst bara för bagage och gods! Det ger en uppfattning om hur stora dom är, det var plats för 550 passagerare i den här versionen.
En likadan A380 passerar bakom våran på sin väg till Singapore

Varje stol har en skärm med TV, filmer musik mm Sen så finns det större skärmar på väggarna man kan följa. Det sitter kameror under planet, på stjärtvingen och i nosen som man kan få upp på skärmen och följa flighten med. I starten kollade jag på den bilden som var tagen från stjärtfenan och framåt och det var riktigt intressant att se hela starten från utsidan, filmad framåt. Planet är ju så stort och stabilt så det känns inga gropar och stötar utan man hade svårt att tro att det var ens eget plan man såg starta på skärmarna. Man kan sen koppla över till en karta typ Google earth och se alla städer och länder man passerar.




10 stolar i bredd.
I och med att det var en flight som startade sent på kvällen och tar drygt 10 timmar så var det bara att äta och kolla på nån film och sen försöka sova. Det gick inte så bra men sen efter 02:00 så har jag bara diffusa minnen tills det var frukost 07:00. Ingen djup sömn men tiden gick fort i alla fall.
Flightinfo på skärmen där man kunde se olika data. Här åker vi i 938 km/h på 11897meters höjd.

Inflygningen över Johannesburg gick över kilometervis med kåkstäder innan vi landade. Landningen var lika mjuk och fin som starten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar