onsdag 13 juni 2012

Thumbs up!

I dag var allt som man önskat att det hade varit i förra veckan! Kunden klar med sina åtaganden, smältugnen igång och tillgänglig! Vi gick helt enkelt ut och tryckte på startknappen och tog en hel del mätningar under dagen med gott resultat, ja kanske till och med lite bättre än väntat! Vi får se efter Jan-Peters utvärderingar av mätresultaten, men Paul var i alla fall entusiastisk och han vet vad kunden vill ha.



Lite operatörer och verksledare dök upp under dagen och de fick lite utbildning på utrustningen.
Vi gjorde de sista justeringarna och tog ut lite fler mätningar.
Vid ungefär 15:00 gick det stoooora larmet, som ett flyglarm, och jag blev tillsagd att ta mig utanför grindarna direkt. Jag var vid elektrikernas arbetsbaracker och fixade med kablar medans Jan-Peter och Paul var kvar uppe vid ugnen. Jag försökte ringa till dom för att se till att dom också evakuerade men då såg jag att dom var på väg. Det var en total evakuering förutom ett par operatörer kvar vid smältugnen. Vi hade ingen aning om vad det var men ambulansen var i vänteläge vid grinden.

Utanför de innersta grindarna var det samlingsplatser för all personal och där blev vi räknade så att alla var ute. Vi loggas ju in varje morgon med våra passerkort så dom vet hur många som är på plats. Dessutom får man skriva på ett papper varje morgon hos elektrikerna så dom har koll på alla!

Vi och 150 pers till fick reda på att det var en vattenläcka vid smältugnen och då evakuerar man för vatten och flytande metall som blandas = bomb!
Efter 30 minuter fick vi besked om att alla utom de som jobbade på smältugnen fick gå tillbaka till sina arbetsplatser. Eftersom vi jobbade vid ugnen så åkte vi hem i stället.

Lite mer jobb på hotellet och sen middag vid 18:30 med Jan-Peter och Paul, sen lite mer datorjobb och framför allt packning av resväska! För nu åker jag hem. I morgon blir det en "exit medical" vilket är en till hälsoundersökning eftersom jag nu "slutar min anställning på Anglo Platinum" Dom vill väl se i vilket skick jag är i efter mina 2 veckor här. :-)

Flyg från Polokwane Torsdag lunch till Johannesburg, sen till Frankfurt med Lufthansa på kvällen och efter det nytt plan mot Arlanda. Hemma 24 timmar senare.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar