torsdag 7 juni 2012

Power on!

Iväg innan frukost i morse igen. Vi fick i dag med oss 4 lunchlådor från hotellet fast vi bara är 3.
Det passade bra, vi tog den fjärde och delade på i bilen på väg ut till smältverket så det blev frukost i alla fall.
Vid säkerhetsgrinden var det i dag lugnt, ingen grillning eller Afrikansk DJ som underhöll. Det var annars ett annorlunda inslag som piggade upp. Helt odramatiskt med alla kort i dag och det är första dagen det funkar felfritt.

Inne på smältverket är det strängt fotoförbud så det blir väl inte så mycket bilder från själva anläggningen men några oskyldiga kan det nog bli.

Dammigt!
Det ni ser som dammar är en liten krossanläggning som krossar slagg från ugnen. Det används sen som vägutfyllnad m.m. och körs med lastmaskin till en jättehög där det lagras tillsvidare. Slaggen är ju en restprodukt som man egentligen inte vill ha så det är väl bra om den kan användas till nåt.
Om ni kollar i bakgrunden så ser ni högen som den lilla krossanläggningen producerat. Den är flera hundra meter lång och 30m hög och något bredare. Hur många vändor är det med lastmaskinen och vad funderar man på under tiden?

Hur som helst, vi fixade de sista kabelanslutningarna i dag och sen så var det en del annat som var oklart som vi tog tag i. Hela mätutrustningen står på en ram som det är meningen att dom ska ha bultat fast i betonggolvet. Det hade dom inte, där expandebultarna ska vara fästa igenom fästöron och ner i betonggolvet stack det bara upp någtra armeringsjärnspinnar. Hela anläggningen står löst på golvet och vi funderade om den kan vicka men det har den inte gjort än så då får vi hoppas den står still tills dom fixat det.

Byggställningar måste rivas så vi kan provköra, ingen Ethernetanslutning fixad till vårat interna nätverk, hålet i locket där vi ska köra ner mätlansen i ugnen var ej OK, ingen 525 Volts huvudmatning till mitt skåp. Ingen riktig tryckluft, dessa ledningar var fulla med vatten och det kan vi inte använda i pneumatikcylindern m.m. m.m. Tråkigt nog har dom ryckt sönder alla kablar i de 3 mätlansar vi levererat och krökt till dom också, jag har ingen aning hur dom lyckats med det och det har ingen annan heller. Dom som monterat allting vill inte kännas vid det men jag får fixa det i morgon. Det tar ett par timmar men det är inget att göra åt.
Paul fick gå på ett antal möten och ringa ett antal samtal för att få saker gjorda och vi lyckades pricka av ytterligare saker på listan.


Min lunchlåda, det till vänster i lådan är en jättegod korv och inget jag hittat på backen, även om det ser ut så!

Vid lunchtid var det ett par sådana där svavelutsläpp igen och jag är glad att jag har skyddsmasken när man jobbar ute på ugnen. Den skyddar lungorna men det svider som satan i ögonen, påminner om tårgas så det är bara att springa ut och sätta sig i solen tills det lugnat ner sig. :-)

Fram på eftermiddagen så fick jag fram 525 Volten till mitt huvudskåp och kunde börja slå på lite spänning och kolla att allt verkade ok. Det såg bra ut, Siemens PLC hoppade igång och gick upp i RUN vilket är ett gott tecken och att programmet snurrar, Beijer Electronic operatörsterminalen hoppade också igång och fungerade direkt så Ethernetslingan funkade också, säkerhetsrelän och nödstoppsslingor funkade också direkt vilket det inte alltid gör. I morgon tror jag att vi helt enkelt börjar provköra lite med motor upp och ner, kollar gränslägen och kommunikation med andra datorer för mätvärden och signaler. Alltid dyker det upp nåt mer men det känns bra just nu även om vi tappade 1-2 dagar p.g.a. att dom inte gjort färdigt sitt. Sen så blir det en del körningar inne i ugnen för att ta mätningar och det är då vi får se om vi lyckats.


Ja, det är jag utanför ugnen. Bakom mig varningstavlan som uppdateras där det står hur mycket det bullrar, lufttemperaturen, olika gasnivåer m.m. Blir det för höga nivåer av nåt så går det stora larmet och då får man dra ut därifrån.

Nu blir det kvällsmat på hotellet, lite upplägg tillsammans med Paul och Jan-Peter för resten av min tid här (dom stannar lite längre än mig) och sen i säng tidigt för lite koll på TV. Man är ganska slut efter såna här dagar.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar