fredag 8 juni 2012

Fredag

Iväg tidigt igen med 4 lunchpaket under armen men det var bara 3 kvar när vi kom till smältverket.
Sen var det den sedvanliga samordningen innan jobbet startar för att alla ska veta vad som är på gång i anläggningen och vilka risker m.m. som kan förekomma. När det är klart måste alla skriva under att dom lyssnat och förstått och sen så får ansvarig arbetsledare gå till driftledningen för att få påskrivet att vi kan börja jobba. Det kan ta en halvtimma innan allt är fixat och då får man inte gå ut till arbetsplatsen innan dess.

 Under tiden diskuterade vi ett tv-program som många av oss såg i går på tv och det handlade om folk som har lyckats lista ut vart avloppsledningarna från de rika områdena i Johannesburg går på sin väg till reningsverken.  Dom tar sig ner i avloppsystemet och dyker i sörjan för att leta nedspolade örhängen, ringar, armband m.m. Det här handlar naturligtvis om fattiga desperata människor, ofta ungdomar som inte ens finns till på papperet. Dom hittar naturligtvis saker ibland men förgiftningar, översvämningar, ormar m.m i avloppssystemen kräver sina offer.


Vi startade arbetsdagen med att samla ihop de 3 mätlansar som var skadade i samband med montaget. Vi bestämde oss för att fixa ihop en hel och sätta den på plats så att vi skulle kunna komma igång med med test av program och provkörning.

Böjd mätspets och överdel
   

                                              Böjd lansöverdel och avslitna mätkablar

Under tiden när jag fixade mätlansarna gick Paul iväg för att sparka på lite folk så att vi skulle kunna komma vidare med de punkter som var utanför vår kontroll. Tryckluften fixades under dagen och dom bultade fast hela anläggningen i golvet så att vi skulle kunna börja provköra rörelser. Den måste vara fastsatt ordentligt så den inte slår runt eftersom den är 7 meter hög. Jag kunde börja köra lite med motor m.m. och det såg bra ut.

Jag hade lite problem med att ladda upp ett användarprogram från en operatörsterminal som ska kommunicera med vårt styrsystem men jag ringde experten Gunnar som var ledig i dag och var på Bro Hof och kollade på golf men jag fick ett tips av honom och sen var det igång. Nån liten ruta i inställningarna som jag glömt att klicka i.

Mer provkörningar och intrimningar efter lunch och jag anser att jag är klar att köra skarpt ner i ugnen med flytande material för en mätning men när det sker vet jag inte. Dom har sågat upp ett hål i ugnslocket och sen efter det placerat vår utrustning. Dom har missat med ungefär 100mm och det kommer att bli ett problem. Frustrerande när man är klar att prova men inte får p.g.a. annat. Hade det varit inom min kontroll så är det bara att kavla upp ärmarna och försöka fixa problemet. Nu är vi i händerna på andra personer.

Vi får se i morgon Lördag vad som händer, eller inte händer. Vi jobbar i alla fall med lite mer intrimningar och sen så har vi ett par till mätlansar att försöka fixa.

Grillad halv kyckling ikväll med klyftpotatis och grönsallad. Den är riktigt bra när det är Frances som grillar den. Penslad med hemlig grillsås.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar